16/2-24 så började jag föra journal över det bränsle jag kastar in i bilen och kan således relativt lätt hålla koll på hur mycket den förbrukar och hur långt jag kör. Detta talar givetvis också om det är något fel på bilen då hög förbrukning indikerar just detta. Detta rekommenderar jag alla att göra. I boken så antecknar jag 

1. Km ställning

2. Bränsleförbrukning

3. Körda mil

4. Antal liter tankat 

5. Bränsletyp (95 eller 98 oktan)

6. Datum

Givetvis så sparar jag kvitton och för in resultat i datorns kalkylprogram vilket då gör att jag kan få en bättre översikt på körda mil under en längre period och givetvis totalkostnaden under samma period

20241021 

Efter mycket micklande med denna lilla Saab under ett par månader så går den nu riktigt bra och det är en fröjd att köra den, renoverad motor med rätt inställd tändning gör att den går som en dröm och en bränsleförbrukning som var horribel har jag nu fått ner den till 0,65-0.70 blandad körning. Vill nu byta bakskärm samt se över den lilla rost som blivit till våren. 

Saab V4

(English text further down the page! Google Translation)


Jag är som sagt en saabfantast och håller dessa bilar varmt om hjärtat. Köpte mig en -79 i Piteå 2022. Sedan dess så har jag renoverat den en hel del. Bilen införskaffades för 55000 kr och renoveringskostnaden i nuläget är 23700 kr. Jag har koncentrerat mig på motorn i första hand men nästa år börjar jag med inredningen. Samt även en lack är planerad.

Renovering/reparationer under 2023

1. Bytt förgasare weber 38 DGMS

2.Bytt alla packningar i motorn

3. Renoverat Bromsbelägg/Bromsbackar/Bromscylindrar/Spindelled 

4. Bytt Balansaxel, balansaxellager, kamdrev, vattenpump, ventiltätningar,

5. Nya sommardäck 24-04-24

6.Alla tänd delar bytt. Rotor, fördelare, tändspole, kondensator, tändstift

7. Lite småjobb med Reostat (kopplat förbi) Blinkersindikator


Om ni därute har en v4 och gillar att skruva eller byta delar så är det givetvis intressant. Kontakta Daniel Markusson på daniel@igelkottarna.se


Saab V4 As I said, I am a Saab fan and hold these cars close to my heart. Bought a -79 in Piteå in 2022. Since then I have renovated it a lot. The car was purchased for SEK 55,000 and the renovation cost is currently SEK 23,700. I have concentrated on the engine in the first place, but next year I will start with the interior. As well as a varnish is planned. Renovation/repairs in 2023 

1. Change carburettor  weber 38 DGMS  

2. Replace all gaskets in the engine 

3. Refurbished Brake pad/Brake shoes/Brake cylinders/Spindle joint 

4. Replace Balance shaft, balance shaft bearing, cam gear, water pump, valve seals,

5.  New summertires 24-04-24

6. All ignition parts replaced. Rotor, distributor, ignition coil, capacitor, spark plug 

7. Some small work with Rheostat (connected by-pass) Turn signal indicator

 If you out there have a v4 and like to renovate/repair or change parts, it is of course interesting. 

Contact Daniel Markusson at daniel@igelkottarna.se



Saab V4 -1979 

Foto från motorrenovering

6/10-2023

Äventyret fortsätter

Idag så vart det ventil inställning, byte av motorolja, växellådsolja samt oljefilter 

20231031

Nya problem uppstår


English translation by googletranslate futher down the page!!!



Har fått problem med att bilen går för varm. Vi var på väg till Umeå för att handla då tempratur mätaren sprang iväg upp mot det röda strecket. Eftersom bilen har varit tömd på vätska så undrade jag först om jag hade vänt termotstaten åt fel håll. Jag sms:ade med min mekaniker och han listade en massa problem som kunde vara fel. I värsta fall så är det topp packningen som gett upp (Trots att den är ny och moment dragen) 

De åtgärder som skall göras nu är att kontrollera att termostaten sitter år rätt håll, vilket jag är tämligen säker på samt att fylla upp glykol igen och starta upp bilen innan jag river någonting annat. Jag har suttit och funderat på om jag kan ha fått en ispropp i kylsystemet eller någon form av luftficka i motorn sedan jag bytte motorvärmare i blocket.

hur som helst så har jag beställt ny termostat och glykol. Det lär väl ta några dagar innan dessa produkter kommer kollade först på Saabklubben men hittade ej det jag ville ha så jag klickade in mig på Skruvat.se.

Däremot så måste jag upprepa det jag sa förut om att det börjar bli tröttsamt att felen kommer efter varandra. Jag vill ju bara vara ute och köra min lilla Saab v4


New problems arise!! 

Have had problems with the car running too hot. We were on our way to Umeå to shop when the temperature gauge ran up towards the red line. Since the car has been drained of fluid, I first wondered if I had turned the thermostat the wrong way. I texted my mechanic and he listed a bunch of issues that could be wrong. In the worst case, it is the top gasket that has given up (Despite the fact that it is new and the torque has been pulled) The steps to be taken now are to check that the thermostat is in the correct position, which I'm fairly sure of, and to fill up the glycol again and start the car before I tear anything else. I've been wondering if I might have gotten an ice block in the cooling system or some kind of air pocket in the engine since I replaced the engine heater in the block. anyway, I have ordered a new thermostat and glycol. It will probably take a few days before these products arrive. I first looked at Saabklubben but didn't find what I wanted, so I clicked on Skruvat.se. However, I have to repeat what I said before that it is getting tiring that the errors come one after the other. I just want to be out driving my little Saab v4 

Please note that this is a google translation from the Swedish language and there are certainly aiming errors in the text. As my native language is not English, I apologize for this! 

Saker är inte alltid som de verkar!

Trodde att det var termostaten som var sönder på bilen men när jag startade den idag och skulle hämta lill killen på förskolan så gick bilen varm innan jag hann 600 meter. Körde hem den igen och denna gång så kollade jag lite noggrannare. Har en misstänkt liten pöl strax under växellådan och det kan bero på någon vattenslang där klammer inte är åtdraget ordentligt. Men vid fortsatt undersökning så verkar inte vattenpumpen driva. Detta är ett stort bekymmer för att den är splitter ny. Dock så kan det vara så att det finns kvar någon skit i vattensystemet som kilat fast i vattenpumpen. Detta får forskas vidare i.

Things are not always as they seem!

 I thought it was the thermostat that was broken on the car, but when I started it today and was going to pick up the little guy from preschool, the car warmed up before I had 600 meters to go. Drove it home again and this time I checked a little more carefully. Has a suspicious small puddle just under the gearbox and it could be due to some water hose where clamps are not tightened properly. But upon further examination, the water pump does not seem to operate. This is a big concern because it is brand new. However, it could be that there is still some crap in the water system that has stuck to the water pump. This may be further researched in. 

Saab (skrälle)

Saaben har stått nu ett bra tag och de gånger jag har tänkt att kika på om vattenpumpen driver har inte gått då vi har haft -40 grader celsius. Man känner sig lite handikappad då man inte kan köra finbilen. Ekonomin är inte på topp just  nu och jag misstänker att jag måste byta vattenpump igen samt spola ur vattensystemet. Detta vart inte gjort så det är säkert något skrot som fastnat i vattenpumpens hjul. Men som sagt det är bara misstankar än så länge och jag är rädd att jag inte kommer att ha möjlighet att göra något före sommaren!

The Saab has now been standing for quite a while and the times I have thought to check if the water pump is running have not happened as we have had -40 degrees Celsius. You feel a little disabled when you can't drive the nice car. The economy is not at its best right now and I suspect I will have to replace the water pump again as well as flush the water system. This was not done so there is probably some scrap stuck in the water pump wheel. But as I said it's just suspicion so far and I'm afraid I won't have the opportunity to do anything before the summer!

2024-01-11

När det äntligen har blivit vettig temperatur ute (-3) så var jag och tittade till V4:an, Skruvade bort förgasare, bytte termostat, ny fläktrem och startade upp den så den fick stå och puttra. Genast på en gång så hittade jag ett läckage i en slang som sitter mot vattenpumpen, den hade inte blivit ordentligt åtskruvad så det kom en tunn stråle vatten från ett klammer. jag skruvade åt det jag kunde men såg också att jag inte fått det tätt runt termostaten. Termostathuset är slitet runt bulthålet så det är större än det skall vara, Ganska tröttsamt för att man måste skruva lös både förgasare och vattenslangar för att komma åt den på ett bra sätt. Detta är tidskrävande för jag måste nu säkert riva allt igen samt använda silikon då packningen troligen är skadad. Orkade inte göra om allt utan jag packade ihop allting och får vänta tills en annan dag. Dock så skall det bli kallt igen till helgen/ veckan med temperaturer mot -25 grader C. Det som är positivt är att bilen startade på första försöket trots att den har stått i 2 månader!


When it finally got to a sensible temperature outside (-3), I looked at the V4, Unscrewed the carburettor, changed the thermostat, new fan belt and started it up so it was left to simmer. Right away I found a leak in a hose that sits against the water pump, it had not been properly tightened so a thin jet of water came from a clamp. I tightened what I could but also saw that I didn't get it tight around the thermostat. The thermostat housing is worn around the bolt hole so it is bigger than it should be, quite tiring because you have to unscrew both the carburettor and water hoses to access it in a good way. This is time-consuming because I must now surely tear everything down again and use silicone as the gasket is probably damaged. I couldn't bear to redo everything, so I packed everything up and have to wait until another day. However, it will be cold again this weekend/week with temperatures of -25 degrees C. The positive thing is that the car started on the first try even though it has been sitting for 2 months!

20240113

Mildväder igår och vi bestämde oss för att kolla läckaget i bilen. Så jag och frun rev förgasaren för att komma åt termostathuset. vi fick göra en ny packning av värmebeständigt gummi och det är det ni ser på bilden. Frun är betydligt bättre än mig när det gäller att vara noggrann så hon fick det uppdraget. vart lite tidskrävande pyssel men till slut var det på plats. Givetvis så verkar det vara en läcka kvar runt en slang som går till vattenpumpen. Och givetvis så är det svårt att komma åt då generatorn sitter i vägen.  Har någon förlängare jag tänkte sätta på termostathuset för att prova lossa klammret och dra det över röret som slangen sitter på


Mild weather yesterday and we decided to check the leak in the car. So the wife and I tore apart the carburetor to access the thermostat housing. we had to make a new gasket of heat-resistant rubber and that's what you see in the picture. The wife is much better than me when it comes to being thorough so she got that assignment. was a bit of a time-consuming hobby but in the end it was in place. Of course, there seems to be a leak around a hose that goes to the water pump. And of course it is difficult to access as the generator is in the way. Got an extension. I was thinking of putting on the clip to try loosening the clip and pulling it over the pipe that the hose is on

2024-02-14

Slangarna vid vattenpumpen byttes av en människa som är bra mycket bättre än vad jag är (tror att bytet tog ca 20 minuter och hade jag gjort det så hade jag fått skriva dessa rader om en vecka skulle jag tro. Nu jobbar denna människa som mekaniker samt att han har en drös V4:or som han har undanstoppat lite här och där. Sedan tog det lite tid att få dit generator och sladdar så att "Lillgrisen" gick att starta. På bilden så kollas det efter läckage varpå jag åkte ut en sväng för att testa värmen under ungefär 30 minuter. Jämn och fin värme och temperatur nålen stod på normal. Så nu går bilen som ett spjut men jag skulle vilja se över bestyckningen på förgasaren så att den blir lite mer ekonomisk


2024-02-14 

The hoses at the water pump were changed by a person who is much better than I am (I think the change took about 20 minutes and if I had done it I would have had to write these lines in a week I think. Now this person works as a mechanic as well that he has a bunch of V4s that he has tucked away a little here and there. Then it took some time to get the generator and cables so that "The little pig" could be started. In the picture, it is being checked for leaks, after which I went out for a drive to test the heat for about 30 minutes.Smooth and nice heat and temperature needle was on normal.So now the car runs like a spear but I would like to look over the fittings on the carburettor so that it will be a little more economical.


2024-02-15

Ute och glider!

Så efter en tids stillestånd pga vattenläckage så går alltså den lilla V4:an igen, så jag körde en liten längre tur för att kolla läckage och inga sådana dumheter förekom. Skönt väder, vinter och -5 grader kallt = optimalt att kryssa runt i en gammal Saab!

20240413 Sommardäck

Sommardäcken på idag, samt snobbringar. Och så gav man sig av ner på byn till allas avundsjuka blickar, Märker att däcken är dåliga så jag har beställt nya på nätet för det är ju trots allt mer prisvärt att göra så även om man skall gynna byn så att affärer och företag får vara kvar men oavsett så vill jag inte betala flera tusen kronor mer för samma produkt. 


20240427 Lycksele- Örnsköldsvik

Helg/Weekend

Vi bestämde oss för att ta en lite längre tur och ha en familjehelg så med de nya däcken på så drog vi iväg en tidig morgon mot Örnsköldsvik. Men först så fick vi efterdra hjulmuttrarna efter ca 1 mil. Helgens resa vart ca 42 mil i Snaabeln och jag trivdes som en kung bakom ratten. Första tanken med resan är att jag länge har velat testa bränsleförbrukningen på långväg sedan jag bytte förgasaren och de tankningar som genomförts visar att blandad körning så förbrukar V4:an lite mindre än 0,8 Liter/mil och det är riktigt bra då den har legat på 1,35-1,5 Liter/ mil inne i stan. Bränsleförbrukningen blev lägre då jag bytte däck från vinterdäck kan tilläggas

We decided to take a slightly longer trip and have a family weekend so with the new tires on we set off early one morning towards Örnsköldsvik. But first we had to tighten the wheel nuts after about 1 mile. The weekend trip was about 420 km in the "Snaabeln" and I enjoyed myself like a king behind the wheel. The first thought about the trip is that I have long wanted to test the fuel consumption on a long distance since I changed the carburettor and the refuelings carried out show that in mixed driving the V4 consumes a little less than 0.8 Liters/10 km and that is really good as it has lay at 1.35-1.5 Liters/ 10 km in the city. The fuel consumption was lower when I changed the tires from winter tires can be added


20240912

Nytt skit idag, var på besiktningen och förgasaren jag beställde dyrt från misab kom tillbaka och bet mig i arslet. Avgasvärdena låg på 8,4 och de får vara på 4,5 max. Jag är ingen mekaniker och fattar inte det där med bestyckningar eller justeringar av förgasare. Nu har jag en månad på mig innan nästa besiktning och vet ej hur jag skall lösa detta. Att lämna in bilen blir för dyrt för min ekonomi

Räddaren i nöden!

Desperat efter nederlaget på bilprovningen så kände jag mig så nere att jag funderade på att ställa av bilen i vinter och ta nya tag nästkommande sommar. Men så insåg jag att vi behöver 2 bilar för att få logistiken att fungera med den minsta ungen som skall på förskolan 3 dagar i veckan och det är 7 km fram och tillbaka att avyttra. Så i vanmakt så skrev jag på ett saabforum om de bekymmer jag hade med förgasaren samt om det var någon som kunde tänka sig veta vad eller hur jag skulle bära mig åt.

Förklarade noga att jag är ingen mekaniker och begriper inte mycket om bestyckningar och dyligt. Svaren började rulla in med information om precis allt som jag inte behövde veta men så var det några som visste lite mer och en som erbjöd sig att hjälpa mig om jag körde de 13,4 milen till Jörn. Hans namn är Robin Scheutz!

Han erbjöd sig att hjälpa mig redan dagen efter vid lunchtid så jag tog med mig familjen och åkte till Jörn med ett snabbt stopp i Norsjö för att lämna av en unge hos en kompis. Fegjag körde på navigation för att hitta rätt och kl 11:40 så svängde vi upp vid huset. Robin var redan på gården och vinkade in oss. Det blev snabba puckar ut till verkstan (fru och barn fick stanna i hans hus medans det skruvades i Snaaabeln. Trevlig människa med enorm kunskap om dessa V4:or och snabb som attan var han att skruva.

Eftersom det gick obegripligt fort att ställa in förgasare samt bestycka den så tittade han på andra fel som jag hade med bilen. Samt hade besiktningsprotokollet som mall. Förutom förgasaren så åtgärdades

Olja och Oljefilterbyte

Bakljus

Extraljus

Byte av packningar samt åtdragning av främre ljuddämpare

Motionering av höger bromsok samt luftning vänster bromssok

Åtdragande av topplock samt oljegivare