V4 strul, när är det nog?
english translation futher down the page (googletranslation)
Håller som sagt på att fixa med bilen, och så fort man har gjort en åtgärd så dyker andra fel upp som ett brev på posten. Bilen stod i 3 månader för att jag saknade förgasare. Problemet var att den jag använde flödade över och betedde sig märkligt och trots att jag plockade isär den så ville den helt enkelt inte fungera. Då bestämde jag mig för att beställa en ny weber. Men dagarna blev till månader och förgasaren var slut i lager så jag vände blicken till Tradera. Hittade en "Solex dubbelportsförgasare" som jag köpte. När jag fick hem den så fick jag bilen att starta men dessa förgasare verkar ha ett inbyggt fel som gör att det bildas ånglås (blir för varmt kring insug/förgasare) vilket får bilen att gå dåligt när den är varm. I mitt stilla sinne så tänkte jag att det kanske är ett problem med vattenflödet/kylning så jag riktade blicken mot termostaten. Att kolla termostat går fort, 5 minuter eller så. Så glad i hågen så började jag skruva lös de 3 bultarna som håller termostathuslocket på plats. Givetvis drar jag av en bult skruvad i insuget så mitt alternativ var bara att riva insug, med packningsbyte som följd. Eftersom jag inte är den bästa mekanikern så är detta en tidskrävande åtgärd att riva förgasare och insug för att komma åt packningen
Insuget tog jag till LISAB (Lycksele industri Service) så de fick borra ut bulten till det fina priset av 750 kr. När jag fick tillbaka insuget så skulle givetvis det monteras tillbaka på motorn. Sagt och gjort monterar ihop eländet och startar upp bilen så varvar bilen upp (pga förgasare) och skjuter topp packningen. Bara att riva förgasare, insug (förstörde packningen eftersom den var limmad i toppen) samt skruva lös halva motorn för att kunna ta lös topparna (Generator, avgasrör, motorvärmare samt en hel del annat) När topparna var lösa kunde jag rengöra dessa ordentligt och passade samtidig på att byta ventiltätningar men det tog ett tag att få tag i rätt verktyg. Det var vid denna tid som jag fick weber förgasaren så när jag monterat ihop topp och insug så hamnade den på plats.
Jag startade bilen och den gick som en dröm, i 2 minuter så märkte jag att fläkten inte gick vilket driver vattenpump och generator. Stängde kvickt av bilen och kände på remskivan som givetvis gick att snurra utan större ansträngning. Balansaxellagren hade farit åt skogen. Detta är ett större jobb och kräver att man lyfter ut motorn och skruvar isär underdelen på den för att komma åt drev och lager.
Gnällde i sociala medier över min situation tills jag fick tag i en V4 mekaniker som tur nog bor i samma lilla by som jag huserar. Och efter en vecka eller så var vi i hans garage och reparationen påbörjades. När motorn var ute så kunde det snabbt konstateras att mycket riktigt hade balansaxel lager farit men att även balansaxel var slut samt ett kamdrev så detta byttes ut mot nytt, vattenpumpen byttes också i samma veva samt alla packningar i nedre delen byttes också.
Sedan monterades allt ihop och i nuläget går den hur fint som helst. Den är också betydligt rappare och svarar snabbare på gasen. Detta inlägg är ordentligt nedkortat och det har funnits många stunder när jag har funderat på att ge upp. Men tack vare envishet, tiggande och en hel del gnäll så har jag en bil som fungerar bra. Dock så är den inte allt för långt bort att fylla 50 år så det finns att göra på den och allt verkar komma samtidigt tyvärr så det är ju irriterande.
As I said, fixing the car, and as soon as you have done something, other errors appear like a letter in the mail. The car sat for 3 months because I was missing a carburettor. The problem was that the one I used overflowed and behaved strangely and even though I took it apart it just wouldn't work. Then I decided to order a new weber.
But the days turned into months and the carburetor was out of stock, so I turned my attention to Tradera. Found a "Solex Dual Port Carburetor" which I bought. When I got it home I got the car to start but these carburettors seem to have a built in fault which causes vapor lock to form (getting too hot around the intake/carburettor) causing the car to run poorly when hot. In my quiet mind I thought maybe there is a problem with the water flow/cooling so I looked at the thermostat. Checking the thermostat is quick, 5 minutes or so. So happy with the experience, I started unscrewing the 3 bolts that hold the thermostat housing cover in place. Of course, I pull off a bolt screwed into the intake, so my only option was to tear the intake, with a gasket replacement as a result.
Since I'm not the best mechanic, this is a time consuming operation to tear apart the carburetor and intake to get to the gasket I took the intake to LISAB (Lycksele industri Service) so they had to drill out the bolt for the nice price of SEK 750. When I got the intake back, of course it had to be mounted back on the engine. All said and done assemble the misery and start the car then the car accelerates (due to carburettor) and pushes the top packing. Just tore apart the carburettor, intake (ruined the gasket because it was glued in the top) and unscrewed half the engine to be able to remove the tops (Alternator, exhaust pipe, engine heater and a lot of other things) Once the tops were loose I was able to clean them properly and fit at the same time changing the valve seals but it took a while to get hold of the right tool.
It was at this time that I got the weber carburettor, so when I assembled the top and intake, it ended up in place.
I started the car and it ran like a dream, for 2 minutes I noticed the fan was not running which drives the water pump and alternator. Quickly turned off the car and felt the pulley, which of course could spin without much effort. The balance shaft bearings had gone to waste. This is a bigger job and requires lifting the engine out and unscrewing the bottom of it to access the gears and bearings.
Complained on social media about my situation until I got hold of a V4 mechanic who luckily lives in the same small village as me. And after a week or so we were in his garage and the repair began. When the engine was out, it was quickly established that the balance shaft had worn out, but that the balance shaft was also gone and a cam gear so this was replaced with a new one, the water pump was also replaced in the same crank and all the gaskets in the lower part were also replaced.
Then everything was put together and at the moment it is running as nicely as possible. It is also significantly faster and responds more quickly to the gas. This post is seriously abbreviated and there have been many moments when I've thought about giving up. But thanks to persistence, begging and a lot of whining, I have a car that works well. However, it is not too far away from turning 50 so there is work to be done on it and everything seems to come at the same time unfortunately so it is annoying.
#Saabv4