Telenor
google translation futher down the page!
Vi flyttade in till Lycksele till en lägenhet på Bångvägen relativt centralt. Och eftersom vi anser att vi är moderna människor så ville vi ha ett vettigt bredband. När vi bodde ute i skogen så hade vi Tele2 mobilt bredband med obegränsad streaming vilket fungerade över förväntan faktiskt trots att det var en smula dyrt (550 kr/månaden) Hastigheten var ok men ibland så kunde det kännas att man ville ha ett lite snabbare bredband. Hursomhelst så när vi kom till "Stan" så kunde vi äntligen beställa fast bredband från Telenor och de hade en drive som gjorde att vi skulle få 1000 mb/sek under ett års tid till förmånligt pris.
Så vi slog till. Gjorde en massa mätningar på hastigheten över en period på ett par veckor och hastigheten låg på strax under 100 mb/sek. Tillslut lessnade jag och ringde dem (att komma fram till deras kundtjänst är ett aber) och efter mycket letande och spårande så kom de fram till att det låg en spärr på 100 mb/sek för det fanns en spärr inlagd så det gick inte att få en högre hastighet. Men efter ännu mer strulande så kunde de häva spärren och jag kunde äntligen få den högre hastigheten, trodde jag.
Ja internet vart mycket snabbare men inte i närheten av de utlovade "1000" det snabbaste jag fått är runt "600" men snittet har konstant varit runt "400". efter ett år tog det förmånliga erbjudandet slut och nu skulle hastigheten "1000" kosta 700 kr i månaden och eftersom de inte håller hastigheten pga kryphålet "upp till 1000 mb/sek" så är det hel enkelt inte värt 700 spänn i månaden utan vi valde "300 tror jag" dock till ett högre månadspris än det förmånliga erbjudandet.
Till saken hör också att det är ständiga avbrott i internettrafiken i den by där jag bor, denna månad har vi haft 5 st varav 2 har varit mer än ett dygn. Och att sitta och felanmäla det gång efter gång är meningslös för köerna till supporten har varit mer än 50 minuter de gånger jag har ringt. Skriver man på sociala medier så kan man ej räkna med ett vettigt svar heller. Inga kompensationer har man fått heller.
Så här har vi alltså ett bolag som är relativt dyrt, där utlovade hastigheter ej stämmer samt en usel kundtjänst slåss på den öppna marknaden om kundernas gunst. Vilken vettig människa som helst skulle säga att jag skulle byta internetleverantör. Tro mig det skulle jag absolut göra om det gick, men vår hyresvärd har bara detta alternativ till buds. Det går inte att byta.
We moved into Lycksele to an apartment on Bångvägen, relatively central. And since we consider ourselves to be modern people, we wanted a reasonable broadband. When we lived out in the forest, we had Tele2 mobile broadband with unlimited streaming, which actually worked better than expected, even though it was a bit expensive (SEK 550/month). The speed was ok, but sometimes it could feel like you wanted a slightly faster broadband .
Anyway, when we got to "Stan" we were finally able to order fixed broadband from Telenor and they had a drive that meant we would get 1000 mb/sec for a year at a favorable price.
So we struck. Did a bunch of speed measurements over a period of a couple of weeks and the speed was just under 100 mb/sec. Finally I gave up and called them (getting through to their customer service is a monkey) and after a lot of searching and tracking they found out that there was a 100mb/sec block because there was a block put in so you couldn't get a higher speed. But after more fiddling, they were able to lift the barrier and I was finally able to get the higher speed, I thought.
Yes the internet was much faster but nowhere near the promised "1000" the fastest I got is around "600" but the average has been constantly around "400". after a year the favorable offer ended and now the speed "1000" would cost SEK 700 a month and since they don't keep the speed due to the "up to 1000 mb/sec" loophole, it's simply not worth SEK 700 a month, but we chose "300 I think" however at a higher monthly price than the favorable offer.
In addition, there are constant interruptions in the internet traffic in the village where I live, this month we have had 5 of which 2 have lasted more than 24 hours. And sitting and reporting it time and time again is pointless because the queues for support have been more than 50 minutes the times I've called. If you write on social media, you can't count on a sensible answer either. No compensation has been received either.
So here we have a company that is relatively expensive, where promised speeds are not correct and a lousy customer service is fighting on the open market for the customers' favor. Any sane person would say I should switch internet providers. Believe me, I would absolutely do it if possible, but our landlord only has this option available. It cannot be changed.
#telenor #klantskallar #ocker